Inštrukcie pre tvorcou bežkárskych trás

Tento materiál je určený pre organizácie ktoré tvoria a udržiavajú bežkárske trasy ("stredisko" - kvôli stručnosti). Obsahuje informácie o tom, ako sa pripojiť k projektu Stopa, ktorého opis môžte nájsť na stránke Projekt Stopa - opis.

Úvod

My bežkári si uvedomujeme že tvorba a údržba bežkárskych trás na Slovensku je pre väčšinu stredísk z ekonomického hľadiska stratová činnosť. Aj z toho dôvodu sme sa rozhodli založiť občianske združenie Slovensko v pohybe a v rámci tejto organizácie vytvoriť projekt Stopa, ktorého cieľom je finančne podporovať tvorcov trás.

Naše združenie plánuje zhromažďovať peniaze z rozličných zdrojov, opísaných na vyššie-citovanej web stránke. V prvej fáze projektu sa chceme sústrediť na spustenie systému na výber príspevkov od bežkárov a na to potrebujeme spoluprácu tvorcov trás.

Mechanizmus spolupráce

1) Komunikácia. V prvom rade je nutné vytvoriť medzi bežkárskou komunitou a strediskami spôsob ako rýchlo a efektívne komunikovať. Na to slúžia emailové fóra ktoré sme vytvorili na portáli nabezky.sk. Členom fóra môže byť ktorýkoľvek registrovaný užívateľ portálu (členstvo je bezplatné). To znamená, že stredisko si musí v portáli vytvoriť konto a prihlásiť sa do diskusného fóra a to prinajmenšom do toho hlavného, ktoré má názov Projekt Stopa. Okrem tohoto treba spomenúť aj existenciu fóra kde sa diskutuje o záležitostiach priamo sa týkajúcich fungovania občianskeho združenia. To má názov o.z. SK v pohybe a prispievať doň môžu len členovia združenia. Stredisko by malo, ale nemusí byť členom združenia. V budúcnosti vytvoríme ďalšie diskusné fóra podľa potreby.

Zhrnutie

1) Vytvoriť účet v portáli
2) Prihlásiť sa do skupiny na jej stránke (Projekt Stopa)

Pri problémoch pri registrovaní/prihlasovaní nám treba poslať meno a email adresu predstaviteľa strediska a my konto vytvoríme a zaradíme ho do fóra Projekt Stopa.

2) Propagácia projektu. Dôležitou súčasťou projektu je jeho propagácia, a jej najjednoduchšou - a asi aj najefektívnejšou - formou je umiestňovanie tabúľ do terénu, popri mechanicky udržiavané trasy. Z dôvodov konzistentnosti prezentácie idei a identity projektu, je žiadúce použiť tabule navrhnuté a schválené komunitou. Snažíme sa totiž vytvoriť ľahko pochopiteľný systém ktorý bude navyše jednotný na celom Slovensku. Takto je väčšia šanca že sa v bežkárskej verejnosti ujme. Tabule dodá tvorcom trás naše združenie asi koncom novembra, pokiaľ sa na fóre nedohovoríme inak.

3) Predaj visačiek. Navrhujeme dve formy výberu peňazí od bežkárov:

Výber príspevkov za sezónu - V prvej fáze sa sezónne visačky budú kupovať prostredníctvom portálu nabezky.sk, preto nepredpokladáme že v tejto oblasti bude o.z. potrebovať priamo spolupracovať so strediskami. Je tu však možnosť aby napríklad v predani pri vstupe na trasu mal predávajúci prenosný počítač alebo tablet, na ktorom by v portáli nabezky.sk vyplnil všetky potrebné údaje kupujúceho, aby mu mohol predať aj sezónnu visačku. Existujú totiž isté dôvody na to, prečo preferujeme spôsob predaja cez portál:

  1. možnosť určiť oblast(i) kam by mali peniaze kupujúceho smerovať
  2. kupujúci sa kúpou zaregistruje v portáli, čo mu umožní hlasovať o výbere oblastí na investovanie prostriedkov, ktoré združenie zhromaždí.
  3. možnosť uplatniť si zľavu z ceny sezónnej visačky ak si bežkár uschoval čísla z jednodňových visačiek kúpených v minulosti

Výber príspevku za jednodňové použitie trás - Z opisu programu by malo byť zrejmé, že za jednodňový príspevok by mal bežkár dostať jednodňovú visačku. Ich predaj nie je ešte celkom logisticky doriešený, ale diskutovaných je niekoľko možností:

  1. Predaj v strediskách - stredisko by predávalo visačky na miestach ako sú pokladne pri vlekoch, informačné kancelárie a podobne. Visačky by mohli mať okrem loga programu Stopa aj logo strediska. Okrem toho by mali mať aj sériové čísla ktoré by mali slúžiť ako doklad pre bežkára, ak by si náhodou chcel neskôr kúpiť sezónnu visačku. V tom prípade by si mohol uplatniť zľavu vo výške ceny za všetky denné visačky ktoré si v minulosti kúpil.
  2. Samoobslužný predaj - Fungoval by tak, že pri nástupných miestach na trasy by boli inštalované skrinky s voľne dostupnými dennými visačkami. Na skrinke by bolo telefónne číslo a inštrukcie v tomto zmysle:

    "Vyberte jednu visačku zo skrinky a pošlite na číslo ******* SMS správu na ktorú napíšte číslo visačky. Za SMS správu vám bude zaúčtovaný na váš telefónny účet položka vo výške x eur. Ďakujeme za príspevok ktorý sa použije na úpravu tejto trasy."

    Tento systém má niekoľko problémov:
    1. vandali by mohli zničiť skrinku a znehodnotiť visačky
    2. visačky by mohol niekto zobrať bez zaplatenia
    3. bez označenia (napríklad farbou - pozri poznámku 3 dolu) nič okrem svedomia bežkárovi nebráni v použití tej istej visačky na viac ako na jeden deň.

Možné riešenia problémov:

  1. tomuto sa nedá zabrániť, ale myslíme si, že riziko je veľmi nízke, pretože v zime do hôr väčšinou chodia len ľudia ktorí nemajú sklony na ničenie.
  2. správa na skrinke by mala dať bežkárom jasne najavo že visačky nepotrebujú, ale by si ich mali kúpiť pokiaľ plánujú upravené trasy využívať. Po nejakom čase urobíme analýzu do akej miery je systém zneužívaný a zariadime sa podľa toho.
  3. v prvej fáze pre tento typ predaja doporučujeme nevyžadovať ich značenie. Podľa výsledkov vyššie spomínanej analýzy môžeme spôsob predaja v budúcnosti zmeniť.

Poznámka 1: Samozrejme je možné implementovať oba navrhované spôsoby výberu denných poplatkov, prípadne navrhnúť nové, ale jeden aspekt by mal byť pri všetkých zachovaný - fyzická forma potvrdenia za platbu. Dôvod prečo nestačí za denné použitie trás len vyberať peniaze ale aj vdávať za ne visačky je ten, že platiaci bežkári musia byť na trasách ľahko identifikovaní, pretože práve tento faktor vytvára v komunite pocit nutnosti participovať (platiť za úpravu trasy je dobrá vec, všetci to robia, tak budem aj ja). Z tohoto je zrejmý aj náš postoj na nutnosť jednotnej formy vzhľadu potvrdení za platbu vo všetkých strediskách na Slovensku. Ak by si totiž tvorcovia trás zaviedli vlastné typy potvrdení, bežkári ktorí bežne navštevujú za sezónu veľa stredísk budú mať tendenciu adoptovať len jeden systém, alebo sa platbám kompletne vyhýbať.

Poznámka 2: Stanovy o.z. majú klauzulu podľa ktorej peniaze vybraté od bežkárov nesmú byť minuté na iný účel než na tvorbu a úpravu trás. Okrem toho, aj peniaze vybraté za sezónne visačky budú minuté v oblastiach/strediskách ktoré kupujúci pri kúpe určí.

Poznámka 3: Denné visačky by boli papierové, s jednofarebnou (čiernou) potlačou. Tieto by predávajúci, alebo sám bežkár viditeľne farebne označil "farbou dňa". Farbu dňa by bolo viditeľniť na tabuliach pri nástupných bodoch na trasy. Keďže väčšina denných visačiek by sa kupovala počas víkendov, tak by farieb nemuselo byť veľa. Čiže v prvú sobotu by mohla byť farba zelená, nasledovnú nedeľu modrá a nasledovný víkend žltá (sobota) a fialová (nedeľa). Zmenu farby na tabuliach by mohol vykonať napríklad šofér ratraku.

4) Podávanie správ o úpravách trás. V neposledno rade, veľmi dôležitým aspektom projektu je, aby tvorcovia trás podávali čo najpodrobnejšie správy o pripravovaných a uskutočňených úpravách trás, ako aj iných faktoch ktoré zaujímajú bežkárov (hĺbka a typ snehu v teréne, doprava k trasám...). Na takéto spravodajstvo buď poskytneme mechanizmus na stránkach tohoto portálu, alebo vytvoríme jednotný formát spravodajstva ktorý by mali adaptovať všetky participujúce strediská. Portál nabezky.sk by tieto informácie mohol jednoducho všetky spracovávať, aby poskytol bežkárom okamžitý obraz o existujúcom a očakávanom stave trás na Slovensku. Podrobný opis pripravíme neskôr.

Záver


Ako vidno, z praktického hľadiskla implementácie programu, niekoľko vecí je ešte nedoriešených a z tohoto dôvodu je dôležité aby sa bežkárska komunita a tvorcovia trás podieľali na diskusiách vo fórach.

Comments

Návrh výberu príspevku za poǔívanie trás by mohol mať aj nasledovnú alternatívu:

 

Umožniť užívateľom poskytnúť príspevok elektronickou cestou a súčasne vytvoriť databázu prispievateľov verejne prístupnú. Som si vedomý, že sa tým nabúra identifikácia prispievateľov v teréne, ale napriek tomu može takýmto spôsobom vzniknúť určitý morálny tlak.

 

Týmto návrhom nemám v úmysle nahradiť uvedený spôsob výberu príspevkov , len tento rozširujem o ďalšiu možnosť.

Ad) Výber príspevku za jednodňové použitie trás

Obavam sa, ze vandali su vsade a visacky by velmi rychlo zmizli. Specialne v M.Karpatach je roznych obmedzencov viac ako dost. Myslim si, ze by sa na zaciatku mohli predavat v kasach lyziarskych stredisk - odpadol by problem so znovupouzitim, vandalizmom a nebolo by potrebne posielat sms (co moze byt problem napr. ked niekto nema mobil, alebo ma firemny). 

Suhlasim ze pokial mozno, predaj v pokladniach by mal byt k dispozicii, aj ked aj ten ma svoje nevyhody:

  1. V pripade Malych Karpat, pokladne su len na Babe a Zochovej chate a tie patria (pokial viem) LK Pezinok. Museli by sme s nimi uzatvorit dohodu aby nam visacky predavali. Na Babe by sa dali este predavat aj pri pristreskoch na bezkarskom okruhu, patriacich ASK Pezinok. Na Bielom krizi by snad bolo mozne dohodnut sa s nejakym podnikom (je tam bufet pokial viem) ktory ma aspon cez vikendy otvorene, ale tam pomery velmi dobre nepoznam.
  2. Ak trochu rozumiem ludskej povahe, tak vacsina bezkarov z parkoviska zamieri rovno na trasu a nebude sa zdrzovat vystavanim v radoch pri pokladni - vacsia sanca je, ked sa sami zastavia aby si oddychli - a to sa deje pocas lyzovania, alebo v pohostinskom zariadeni na konci trasy (alebo otocke).

Pre tieto, ako aj z inych dovodov by som navrhol v ramci pokusu umiestnit jeden, dva, samoobsluzne boxy na hreben, na miesta kde sa bezkari casto pristavuju. Vela takychto miest je aj daleko od ciest, co znamena ze riziko vandalizmu je tam pomerne male. Ti z vas ktori poznate pomery v MK mozte vytvorit novu stranku a zacat robit zoznam miest, kde by sa boxy mohli umiestnit. Bolo by dobre do zoznamu zahrnut aj mena zariadeni (a ich vlastnikov) v blizkosti tras, ktore by boli vhodnymi kandidatmi na predaj a pripadne s nimi zacat diskusiu ci by boli ochotni toto robit. Ak by sa niekto nasiel kto by si toto zobral pod patronat tak by to bolo fajn.

Vyssie povedane je samozrejme aplikovatelne aj pre ine pohoria Slovenska.