Kremnické vrchy - návrh úpravy lyžiarskych bežeckých tratí pre zimnú sezónu 2012/2013

Z dokumentu: Zápisnica komisie kultúry, športu a družobných vzťahovzo zo dňa 16. 10. 2012

Návrh úpravy lyžiarskych bežeckých tratí pre zimnú sezónu 2012/2013

(Ako prechodné obdobie k systémovému riešeniu od roku 2013)
Predkladateľ: Ivan Petráš, poslanec MZ a predseda komisie CR
Kremnica, september 2012

Vzhľadom k dodnes nedoriešeným korektným zmluvným vzťahom medzi mestom Kremnica a prevádzkovateľom zariadení na Skalke, navrhujem aby firma Coimex (Skalka arena) dostala parkovisko na Skalke do plateného prenájmu za štandardných zmluvných podmienok a mesto Kremnica bude objednávať úpravu tratí prednostne u spoločnosti Coimex (Skalka Arena) za vopred dohodnuté ceny malého aj veľkého stroja na úpravu tratí. Treba vopred dohodnúť cenu za 1 moto-hodinu a cenu za 1m2 nájmu parkoviska. Práva, povinnosti a podmienky úpravy tratí bude vymedzovať uzavretá zmluva medzi mestom Kremnica a spoločnosťou Coimex (Skalka Arena). Odsúhlasené fakturované sumy za vykonané práce na úprave tratí a za nájom parkoviska bude možné priebežne vzájomne započítavať. V prípade že suma za úpravu tratí bude v priebehu sezóny prevyšovať výšku dohodnutého nájomného za parkoviská, bude uhradená z účtu na to vytvorenom mestom Kremnica v príspevkovej organizácii IC, ktoré má v správe rekreačné zariadenia na Skalke vrátane tratí. Na vytvorenom špeciálnom účte budú akumulované finančné prostriedky všetkých dohodnutých prispievateľov (Mesto Kremnica, EÚ fondy, dotácie SR, VÚC, mestá a obce, SMS, podnikatelia, ubytovacie zariadenia, firmy…dary). Mesto Kremnica na to tiež vyčlení v rozpočte mesta sumu z ktorej bude úpravu lyžiarskych bežeckých tratí v Kremnických vrchoch zabezpečovať po vyčerpaní čiastky za nájom parkoviska. Mesto Kremnica sa bude podieľať len na úhrade za vykonané práce pri úprave tratí. Koordináciu, dozor a predsezónnu prípravu tratí budú na základe VZN a zmluvnej dohode o tratiach naďalej (v prípade ich záujmu) zabezpečovať Biela stopa Kremnica a MKL Kremnica. Úprava tratí bude prebiehať na základe takejto dohody na všetkých schválených tratiach (okruhoch BS a ďaľších), vrátane in-line dráhy, štandardných bežeckých okruhov a štadióna R.Čillíka ktoré sú v správe MKL. Úprava všetkých ostatných plôch ktoré je potrebné udržiavať budú objednávané individuálne mestom Kremnica na základe objednávky (hlavne sa jedná o parkovisko pred Relaxom a prístupové cesty k vstupu do Relaxu). Úpravu centrálneho parkoviska bude bezplatne zabezpečovať prenajímateľ. Úpravu tratí pre preteky ako Biela stopa Euroloppet, M-SR, Bezroukov memoriál atď. si objedná organizátor pretekov na vlastné náklady. Ide o úpravu tratí pred (cca dva dni) a v priebehu konania pretekov. Fakturácia za úpravu tratí mestu Kremnica (IC) bude priebežne kontrolovaná a odsúhlasovaná povereným zástupcom mesta Kremnica.

V budúcnosti budem presadzovať vypracovanie nového modelu letnej aj zimnej úpravy tratí, kde budú finančne zainteresované všetky dotknuté zložky ako: mestá a obce, VÚC, štát, projekty EÚ, podnikatelia aj samotní bežkári atď.

Okrem zimnej úpravy je dôležitá aj letná úprava (rozširovanie, prerezávanie, kosenie, čistenie…) ktorá je realizovaná zodpovedne a zatiaľ z finančných prostriedkov mesta Kremnica. V budúcnosti bude hradená tiež z prostriedkov združených na úpravu tratí na spoločnom účte.

Celé riešenie je zložitejší problém, ktorý treba zvážiť a komplexne premyslieť aj po organizačno-účtovnej stránke. Ako príklad uvádzam Českú republiku (obec Bedřichov v Jízerských horách), kde fungujú organizácie podobné našim príspevkovým organizáciám (o.p.s.), ktoré majú v činnosti aj prípravu projektov financovania ,úpravu tratí, správu parkovísk, IC, tlačené materiály atď. Financovanie je okrem vlastných zdrojov aj z projektov EÚ, financií z VÚC a štátneho rozpočtu. Samotné spoplatnenie tratí je potrebné riešiť aj s okolitými obcami kde sa ráta so vstupnými miestami na okruhy upravovaných tratí (Krahule, K.Bane,Turček,Nevoľné,Králiky,Kordíky) . Predpokladom je spoločné značenie, definovanie nástupných miest s jednotnými tabuľami v celých Kremnických vrchoch. Systém značenia má TJ Biela stopa k dispozícii, po napadnutí snehu a úprave tratí sa tieto osadia a po skončení sezóny sa demontujú prípadne nahradia pre MTB okruhy a letné turistické trate. Je potrebné doriešiť aj prepojenia už existujúcich tratí z dôvodu ekonomiky úpravy a sprístupnenia aj kratších okruhov pre menej zdatných bežkárov. Prospešná je spolupráca a súčinnosť s Mestskými lesmi s.r.o. Kremnica a ich technikou, bez ktorej by letná úprava zvážnic nebola možná.

Výhody takejto formy úpravy tratí:

1. trate budú upravované v reálnom čase, kedy je úprava potrebná (pondelok až nedeľa) podľa predpovedí počasia, alebo návštevnosti strediska.
2. je možné upravovať strojom veľkým alebo malým podľa snehových podmienok a potreby.
3. budú upravované a využívané aj ostatné trate vhodné pre bežecké lyžovanie, nie len severný a južný okruh BS
4. tento navrhovaný spôsob úpravy zohľadňuje aj úpravu in-line dráhy, štadióna a štandardných bežeckých tratí rovnako ako diaľkových tratí – jeden balík financovania. Ráta sa s využitím štandardných tratí aj pre turistické bežecké lyžovanie mimo vyhradených pretekových dní.
5. v prípade že budú trate upravované z (alebo do) viacerých nástupných miest (Krahule, Králiky, K.Bane…Turček) nebude preťažené parkovisko na Skalke, ale turisti bežkári budú využívať možnosti parkovania okolitých obcí prípadne spoje autobusové spoje SAD alebo prístupy od žel. staníc v Kremnici alebo Krem. Baniach.
6. úprava a použitie finančných zdrojov je transparentné a spravodlivé. Pre občana (daňového poplatníka) ktorého bežecké lyžovanie nezaujíma jednoducho vysvetliteľné (…nejde o prostriedky ktoré mohli byť použité v meste).
7. takéto riešenie úpravy tratí považujem za posun v pred aj pri doriešení zmluvných vzťahov na Skalke a korektnej dohody Mesta Kremnica a súkromných prevádzkovateľov zariadení na Skalke.
8. Na základe odskúšania takejto navrhovanej formy úpravy tratí je potrebné súčasne vypracovať projekt, cez ktorý je možné zabezpečiť techniku na úpravu tratí, tak ako je bežné v ČR. Obec Bedřichov má 3 vlastné stroje na úpravu tratí s projektov a darov od sponzorov.