Kremničania diskutovali o úprave trás v Kremnických vrchoch

Zo zápisu zasadnutia Komisie cestovného ruchu, podnikateľských aktivít a bezpečnosti zo dňa 11.9. 2012 citujeme pasáž ktorá sa týka bežkárskych trás.

...
4. K rokujúcim sa pridali p. Schmidt a Halíř aby spoločne diskutovali o úprave bežeckých tratí. Názory členov neboli jednotné. Kým p. Ivanič zastáva názor o zachovaní formy z vlaňajška, kedy to fungovalo, p. Petráš chce prehľadnejší a spravodlivejší spôsob na nadchádzajúcu zimnú sezónu 2012/2013. Navrhuje aby firma Coimex dostala parkovisko na Skalke do plateného prenájmu za štandardných zmluvných podmienok a mesto Kremnica bude objednávať úpravu tratí prednostne u spoločnosti Coimex za vopred dohodnuté ceny malého aj veľkého stroja na úpravu tratí (1motohodina/….Euro). Práva, povinnosti a podmienky úpravy tratí bude vymedzovať uzavretá zmluva medzi mestom Kremnica a spoločnosťou Coimex. Odsúhlasené fakturované sumy za vykonané práce na úprave tratí a za nájom parkoviska bude možné vzájomne započítavať. V prípade že suma za úpravu tratí bude prevyšovať výšku dohodnutého nájomného bude uhradená z rozpočtu mesta na úpravu lyžiarskych bežeckých tratí v Kremnických vrchoch. Mesto Kremnica sa bude podieľať len na úhrade za vykonané práce pri úprave tratí. Koordináciu, dozor a predsezónnu prípravu tratí budú na základe VZN a zmluvnej dohode o tratiach naďalej zabezpečovať Biela stopa Kremnica a MKL Kremnica. Úprava tratí bude prebiehať na základe takejto dohody na všetkých schválených tratiach (okruhoch BS), vrátane in-line dráhy, štandardných bežeckých okruhov a štadióna R.Čillíka ktoré sú v správe MKL. Úprava všetkých ostatných plôch ktoré je potrebné udržiavať budú objednávané individuálne mestom Kremnica na základe objednávky (hlavne sa jedná o parkovisko pred Relaxom a prístupové cesty k vstupu do Relaxu). Úpravu tratí pre preteky ako Biela stopa Euroloppet, M-SR, Bezroukov memorial atď. si objedná organizátor pretekov na vlastné náklady. Ide o úpravu tratí pred a v priebehu konania pretekov. Fakturácia za úpravu tratí mestu Kremnica bude priebežne kontrolovaná a odsúhlasovaná určeným zástupcom mesta Kremnica.
V budúcnosti budem presadzovať vypracovanie nového modelu letnej aj zimnej úpravy tratí, kde budú finančne zainteresované všetky dotknuté zložky ako: mestá a obce, VÚC, štát, projekty EÚ, podnikatelia aj samotní bežkári atď.
Táto nejednotnosť názorov by sa mala vyriešiť na stretnutí, ktoré zorganizuje mesto Kremnica a na ktoré pozve všetkých relevantných hráčov.
Okrem zimnej úpravy je dôležitá aj letná úprava, ktorá funguje zodpovedne. Celé riešenie je zložitejší problém do budúcna, ktorý treba zvážiť a premyslieť. P. Petráš dáva za príklad Českú republiku, kde fungujú organizácie podobné našim príspevkovým organizáciám, ktoré majú v činnosti aj úpravu tratí. Financovanie je okrem vlastných zdrojov aj z projektov EÚ, financií z VÚC a štátneho rozpočtu. Samotné spoplatnenie tratí je potrebné riešiť aj s bystrickou stranou. Predpokladom je spoločné značenie, definovanie nástupných miest s rovnakými tabuľami v celých Kremnických vrchoch. P. Schmidt reagoval, že systém je taký, že značky má TJ Biela stopa k dispozícii, po napadnutí snehu a úprave tratí sa tieto osadia a po skončení sezóny sa odstránia.
Bolo by potrebné skoordinovať aktivity aj na západnom okruhu, je potrebné osloviť Krahule a určiť podiel Krahúl na úprave. P. Halíř spomenul, že v minulosti existoval koordinátor, ktorý mal k dispozícii 3 ratraky, balík peňazí z rozpočtu mesta a z toho sa vychádzalo. V súčasnosti je k dispozícii len jeden ratrak firmy Coimex, treba však zvážiť aj použitie veľkého stroja z Banskej Bystrice.
Prítomní otvorili aj otázku nových tratí, nových spojníc, je tu však potreba spolupráce s Mestskými lesmi, je potrebné si uvedomiť, že sú to navyše hodiny úpravy tratí.
Podrobnosti úpravy tratí budú prebraté na septembrovom stretnutí s majiteľom ratraku a zástupcami mesta Kremnica.