Malé Karpaty

Dnes som na bežkách nebol. Na Haluzického chodník už nechodím.

Zajtra pôjdem na vyfrézované stopy na Pezinskú Babu. Tam je to fajn, hoci po 4.okruhu sa mi už točí hlava:-)

Prečo to vlastne píšem? Čítam príspevky a tento portál je výborný. Vďaka zaň.

Do Karpát vybieham už 35 rokov. 34 rokov (vlani sneh nebol) na jedinej trase Rača-Kozí chrbát a späť (okrem bežkovania inde na Slovensku, Česku, Rakúsku a Taliansku:-)). Bol to môj tréning na Bielu stopu. Najlepší čas? 1:45. No... som len rekreačný bežkár. Boli to endorfíny. Hore kopcom kĺzavá vodivá stopa, nazad parádne zjazdy, (mierne) pluhovanie v 3 úsekoch (znalci vedia, v ktorých). Áno, vyskytli sa aj pešci, ktorí stopu rozdupávali, ale akosi ich vtedy bolo menej

V ostatných rokoch sa to (dramaticky?) mení. Bežkársku kultúru ničia kvázi-drevorubači, pešiaci, ktorým patrí les (pretože je predsa pre všetkých), Hrubokrky na štvorkolkách, dokonca jazdci na koňoch (to viem len z príspevkov).

Pýtam sa: "Kam sme to dospeli?" Kým všade na svete bežkárske stopy fungujú, nad Bratislavou je to z roka na rok horšie.

Vieme s tým niečo spraviť?

Presnejšie: Niečo s tým spravte, vy mladší bežkári, ktorí zažili (alebo by chceli zažiť) endorfíny a estetiku zo snežnej nádhery pár sto výškových metrov nad pluštivou a zablatenou Bratislavou

Comments

"Vieme s tým niečo spraviť?"

V tejto vete sú obsiahnuté dva podstatné koncepty ktoré sú nevyhnutné na to, aby sa stav na bežkovanie zlepšoval:

  1. Správne identifikuje bežkárov samotných ako tých, ktorí sa musia postarať o zlepšovanie podmienok pre svoju záľubu.
  2. Obsahuje slovíčko "spraviť", čiže angažovať sa v danej veci.

Teraz k stanovenej otázke: odpoveď na ňu je kladná, pretože už tretiu sezónu sa snaží o.z. Slovensko v pohybe zlepšovať pomery pre bežecké lyžovanie v M.K. a dá sa povedať že výsledky úsilia už sú vidieť. Čistenie trasy Baba - Biely kríž od kalamitného dreva na prelome minulého a tohoto roku zachránilo tohtoročnú bežkársku sezónu; bola vykonaná úprava zvážnice na Konské hlavy, aby ju mohla upravovať rolba, čo je nevyhnutným krokom smerom k úprave trasy skútrom; uzatvorenie dohody s Mestskými lesmi BA aby sa neodstraňoval sneh z asfaltky Spariská Biely kríž, atď..

Problém však je, že členovia v združení ubúdajú a noví neprichádzajú a momentálne to vyzerá tak, že s koncom tejto zimnej sezóny ukončí združenie aj svoje aktivity v Malých Karpatoch. Potrebujeme hlavne ľudí, ktorí sú ochotní zapájať sa aktívne v diskusnom fóre združenia a zaujímať stanoviská, aby sa tak rozšíril počet hlasov, ktoré rozhodujú o konkrétnych akciách, ako aj dlhodobom smerovení aktivít združenia. Inými slovami nejde o to nájsť dobrovoľníkov na prácu v teréne - akcia odstraňovanie kalamity ukazuje, že tých združenie zorganizovať dokáže - a nejde ani o finančnú podporu, pretože na získavanie financií potrebných pre uskutočňovanie cieľov združenia máme mechanizmy, ktoré začínajú fungovať (2% z daní, predaj visačiek...). Potrebujeme skutočne hlavne ľudí ktorí:

  1. sú ochotní aktívne sa zúčastňovať na diskusiách vo fóre združenia
  2. za body zarobené svojimi aktivitami v združení alebo za eurá si kúpia visačku, ktorá slúži ako členský príspevok.

Záujemcovia o vstup do združenia môžu poslať email na adresu posli@nabezky.sk

Vďaka za príspevok, takmer s Vami súhlasím. Tiež vybieham do M. Karpát tých posledných 30 + rokov. Časy sa menia a ľudia tiež. Ale bežkári majú vždy niečo spoločné - cez všetky vekové a kondičné kategórie - isté nadšenie, takmer euforické opojenie z bielej krajiny a bielej stopy. Tiež som si to raz skúsila v Rakúsku - aj tam boli bežkári vysmiatí = viac ako len usmiatí. Celkove sú tam ľudia oveľa kultúrnejší a ohľaduplnejší /aj mimo bežkárske trasy/. Trasy sú vyznačené, upravené a neexistuje, aby sa ich lesmi hocikto len tak ponevieral. Keď je to raz bežkárska trasa /mapy v teréne s označením obtiažnosti/ tak na nej nestretnete žiadneho pešiaka rozdupávajúceho stopu, ani cyklistu ani teréňák.  

Máme čo doháňať, máme sa od koho učiť. Krajinu máme tak isto krásnu a malebnú. Problém bude isto v ľuďoch...Vidím, že sa tu naši bežkári snažia - odpracú konáre, natrú oranžové značky, kúpi sa pluh na stopu. To je všetko fajn, ale čo keď v zápätí ako si natiahnete vlastnú stopu a opatrne sa tešíte, že si to vychutnáte cestou späť, tak všetko poničia motorizovaní nadutci. S pešími turistami sa to ešte dá - väčšinou sa pozdravíme a keď je vôľa, prehodíme zopár slov a vtedy sa už dá požiadať - poprosiť, aby mi stopu nerozdupali. A funguje to - väčšinou ostane celá.

No, myslím si, že je to aj o komunikácii. V 80. rokoch boli osadené značky - zákaz vjazdu motor. vozidiel  a autá stáli odstavené pred takou značkou. Dnes tieto zákazové značky zmizli a v lesoch je to el-dorádo rôznych terénnych autiakov - žeby módna prehliadka - popýšiť sa, kam až som sa so svojou štvorkolkou dostal, predviesť sa pred kamošom alebo kamoškou ako spolujazdcom???     Nechápem takýchto motoristov. Dochádzajú o veľa a ničia okolo seba les. Sú to vlastne takí snobi na poľutovanie,

lebo nikdy nezažijú, čo je to kráčať zimnou lesnou krajinou, sotva uvidia opatrného srnca, ktorý chvíľu stojí na ceste - díva sa na vás - a potom prejde celé stádo. Alebo diviaka, zajaca, zvuky vtákov, ktoré si oznamujú, že týmto ich údolím niekto ide... Toto môžete zažiť, len keď sa správate ticho a s rešpektom k prírode. A ozaj, učíte ešte svoje deti - alebo vnukov, že v lese sa treba správať ticho a on sa vám zato odmení?

Vždy sa dá niečo spraviť, aby si les mohol vychutnať jeho každý návštevník a neznepríjemňoval pobyt v ňom iným. Je to aj o výchove, komunikácii, rešpektovaní druhého, ohľaduplnosti, slušnosti a potom môžeme byť všetci usmiati, keď vyjdeme von z lesa.        

Vďaka za čítanie a možno aj zamyslenie sa. 

Ja mám pocit, že sa situácia pomaly zlepšuje. Viac ľudí chodí na bežkách alebo snežniciach a menej pešo. Ľudia sú ohľaduplnejší. Keď som pred pár rokmi niekoho napomenul, aby nešiel po stope, tak div ma nezbil a teraz to väčšinou zaberie. Aj keď sa nájdu jednotlivci (prekvapivo sú to prevažne ženy), na ktoré dobré slovo neplatí. Samozrejme štvorkolkári, motorkári a autičkari, to sú úplne iná kategória. Tam by pomohla zmena legislatívy - napr. odobratie motorového vozidla, mastná pokuta a odobratie vodičáku. Žiaľ nikdy sa mi nepodarilo niekoho vidieť pri "čine" a nafotiť ho a skúsiť poslať na políciu, čo sa stane.

Náš kolega matell tu mal pred časom citát, ktorý poskytuje určitú nádej, že ak by sme raz opravili mostíky, oddrenážovali bariny, vyznačili a mechanicky upravovali stopu, postoj ľudí by sa zmenil. Je to tak na okruhoch na Babe kde je zriedkavosťou že by niekto šliapal po stope a je to tak aj v Kremnických vrchoch kde pešiaci stopy tiež neničia (tak často ako sa to deje v zime v MK).

Ešte by som mal upresniť, že komentáre k článkom ako je tento alebo iné verejne dostupné diskusie na tomto portáli nie sú fórom občianskeho zduženia. Fórum občianskeho združenia je neverejné a slúži na diskusie len samotným členom. Sú totiž  témy ktorých zverejňovanie by mohlo narušiť súkromie osôb, prípadne spôsobiť iné problémy. Naša spoločnosť bohužiaľ ešte nie je pripravená na totálnu transparentnosť. To len na okraj - aby bolo jasné, že táto diskusia - aj keď vítaná a cenná - nenapĺňa potrebu, ktorú som spomenul v mojom prvom komentári.

Ja presadzujem riešenie ťahania stopy mimo "hlavnú" cestu.  Inak aj tak nie je možné zabrániť porušeniu stopy, lebo vjazd na lesné cesty majú niektorí povolený.    Čo sa týka prístupu peších, nevidím zlepšenie. Ale stopu mimo cesty som ešte "naschval" porušenú nenašiel.  Z toho vyvodzujem že to je skôr o osvete, neuvedomujú si čo činia :>)

Výstižný citát o rozbitom okne.

Napríklad sa mi páčila a vysoko hodnotím oranžovo-bielu bežkársku značku, ktorú som objavila predminulú sezónu a viedla z Červeného domčeka na Košariská. Túto sezónu nebola rozdupaná na určitej časti a aj strom, ktorý jej ležal v ceste predminule, bol odstránený. Ide mimo turistický chodník. Na lúke a nad rybníkom však už bola prejazdená aj prešlapaná. V tejto časti vedie aj cyklistická značka.           Stopa, ktorá je natiahnutá popri lesnej rozjazdenej ceste býva dosť riskantná - stromy a konáre na zemi aj v úrovni hlavy... Skôr treba dúfať, že bežkárska značka bude rešpektovaná a potom sa dá aj požiadať, aby ju nepoškodili. Výlučne bežkárskych trás by malo byť viac.

Neviem, či táto diskusia je rozbehnutá na správnom vlákne. Či by nemala patriť na diskusné fórum tohto portálu alebo je myslený iný portál.