Cieľ projektu
Vytvorenie celoslovenského systému na zber, spracovanie a prezentáciu informácií o stave mechanizmami upravovaných tratí a o podmienkach na bežecké lyžovanie. Systém by mal produkovať niekoľko typov výstupov:
- mapy bežeckých tratí, s farebne indikovaným stavom upravenosti, dostupné pre jednotlivé strediská, pohoria, prípadne pre zákazníkmi definovanú oblasť (napríklad špecifickú pre danú OOCR),
- textové správy o každej úprave, s možnosťou výberu pre danú oblasť/stredisko,
- digitálne dáta, vhodné pre ďalšie spracovanie počítačom (API).
- reporty o počte najazdených km pre daný mechanizmus, trať, alebo stredisko
Príklad mapy upravenosti tratí. Vždy aktuálne, plne interaktívne mapové výstupy bude možné vložiť do web stránok stredísk, regionálnych organizácií a portálov propagujúcich Slovensko ako turistickú destináciu
Súčasná situácia
Všeobecne dostupný a pravidelne aktualizovaný zdroj informácií o upravenosti všetkých tratí a podmienkach na bežecké lyžovanie z územia Slovenska dnes neexistuje. V dvoch-troch najviac navštevovaných strediskách upravujúcich trate je situácia lepšia, ale z väčšiny ostatných pohorí a regiónov, často krát s veľkým turistickým potenciálom je informácií málo, sú dostupné zo zdrojov o ktorých existencii vedia len zasvätení, a ktoré bývajú aktualizované len sporadicky. Návštevníci z cudzích krajín, ale aj bežkári, ktorí začínajú s týmto športom, prípadne tí, ktorí bežkujú vo viacerých oblastiach preto často krát nevedia, kde sú trate a aké sú práve na bežkovanie podmienky. Problém je znásobený tým, že meniace sa klimatické pomery na Slovensku spôsobujú časté a rýchle zmeny v charaktere snehovej pokrývky, z čoho vyplýva nutnosť neustálej aktualizácie informácií.
Situáciu do istej miery zachraňujú portály nabezky.sk a bezkar.sk, alebo niektoré FaceBookové skupiny, na ktorých si podávajú správy o podmienkach samotní bežkári. Bohužiaľ ani tieto však neposkytujú komplexný obraz o situácii, a to ani len pre ľudí, ktorí vedia kde tieto zdroje nájsť, nie to pre nezasvätených. Pre návštevníkov zo zahraničia, ktorí nerozumejú slovenčine je situácia ešte zložitejšia, aj keď portál nabezky.sk poskytuje niektoré informácie aj v angličtine.
Pred niekoľkými rokmi začalo naše združenie s inštaláciou GPS prístrojov do mechanizmov upravujúcich trate a prezentovať úpravy v mapovej forme na stránke nabezky.sk a na stránkach niektorých stredísk. Počet sledovaných mechanizmov každým rokom narastá a s ním aj hodnota výstupných dát pre konzumentov. Na druhej strane však narastajú aj nároky na materiálne a ľudské zdroje potrebné na inštaláciu a prevádzku GPS prístrojov a spracovanie dát z nich zaslaných do mapovej podoby. Kúpu prístrojov, ich inštaláciu, aj následné spracovanie dát zabezpečovalo naše združenie z vlastných zdrojov, ale v závere sezóny 2021-22 sme nadviazali spoluprácu s firmou DeMoTech s.r.o., Liptovsky Hradok, ktorá by nám mala začať dodávať GPS prístroje a zabezpečovať príjem a čiastočné spracovanie polohových dát.
Návrh
Vzhľadom na narastajúci záujem o informácie o upravenosti tratí na jednej strane a nedostatočnosť zdrojov k dispozícii nášmu združeniu na spoľahlivú prevádzku systému vlastnými silami, oslovujeme štátne a regionálne organizácie, ktoré majú záujem o spoluprácu pri vytvorení informačnej platformy pre bežecké lyžovanie. Predstavujeme si, že platforma by bola spoluvlastnená partnermi ako sú štátne organizácie, OOCR a strediská upravujúce trate a implementovaná formou, ktorá by bola nezávislá od portálu nabezky. Pri tomto modeli by mali byť výstupy pripravené automatickým zberom dát z mechanizmov upravujúcich trate prístupné partnerom v projekte bezplatne. Od partnerov by sa očakával finančný príspevok na prevádzku platformy.
Systém by mohol byť postupne dopĺňaný informáciami z iných zdrojov, ako sú zábery z kamier, informácie o počasí a snehových pomeroch reportovaných priamo zo stredísk a pohorí, prípadne správami od bežkárov.
Rozpočet
Naše o.z. v má súčasnosti GPS prístroje nainštalované v 17 mechanizmoch, upravujúcich trate v 11 strediskách a niekoľko úpravcov používa na zasielanie dát z úprav svoje smartfóny. GPS prístroje nakupovalo naše združenie z Číny, prípade cez inzeráty a jedná sa preto o zmes typov, s rozličnými schopnosťami a úrovňou spoľahlivosti. V sezóne 2022-2023 bude v prístrojoch treba prinajmenšom vymeniť SIM karty, pretože operátor O2, ktorého služby sme doteraz využívali začal účtovať paušálny poplatok aj za nepoužívané karty, čo by viedlo k nákladom pre naše združenie neúnosným, preto sme boli nútení karty na začiatku leta zrušiť. Vzhľadom na tieto skutočnosti by bolo dobré všetky GPS prístroje nahradiť jediným, spoľahlivým modelom a zvoliť operátora s paušálom vhodným pre sezónne využívanie.
položka | počet | jedn. [eur] | cena [eur] | poznámka |
GPS prístroj | 20 ks | 120 | 2 400 | v prípade dodania od firmy DeMoTech s.r.o. |
inštalácia prístrojov | 20 | 60 | 1 200 | náklady na fyzickú inštaláciu prístrojov; nezapočítané sú náklady na dopravu technika, inštalujúceho zariadenia |
paušál na SIM karty | 20 ks x 5 mes. | 2.5 | 250 | |
server | 12 mesiacov | 15 | 180 | ročný poplatok za prenájom servera |
softvér platformy | 270 hodín | 30 | 8 100 | spracovanie dát z rolieb, mapové a textové výstupy, notifikácikačný modul, export polohových dát |
správa systému | 60 hodín | 20 | 1200 | 3 hodiny týždenne x 4 týždne x 5 mesiacov (dĺžka zimnej sezóny) |
celkom jednorazovo | 11 700 | k sume treba pripočítať náklady na dopravu technika inštalujúceho zariadenia, ak by túto činnosť nevykonal správca rolby | ||
celkom každú sezónu | 1 630 |
Vyššie uvedená tabuľka počíta s inštaláciou GPS prístrojov do 20 strojov, čo by stačilo na záznamy zo stredísk, ktoré upravujú trate viac-menej pravidelne. Okrem týchto je na Slovensku odhadom dva krát viac mechanizmov, ktoré upravujú trate v nižších polohách, kde je dostatočne hrubá snehová pokrývka len sporadicky. GPS prístroje do týchto mechanizmov by mohli byť inštalované podľa dostupnosti prostriedkov, medzičasom by mohli tieto stroje používať lacnejšie typy GPS, prípadne by šoféri mohli používať na vysielanie polohy pri úpravách svoje smartfóny.
Financovanie
V prípade že by nebolo možné na projekt zabezpečiť jednorazovú dotáciu, by bolo nutné koordinovať financovanie zo zdrojov koncových používateľov - stredísk, OOCR, a pod. V tomto druhom prípade by bolo potrebné nastaviť výšku príspevku na projekt pre jednotlivé organizácie, ktorá by bola samozrejme nižšia pri ich vyššom počte. Po spustení systému by bolo možné odvodiť výšku sezónneho príspevku napríklad od počtu mechanizmami najazdených km, v správe danej organizácie.
Financovanie projektu je možné rozdeliť do zhruba dvoch kategórií - gps prístroje a ich inštalácia a náklady na softvér a jeho prevádzku (hosting). V prípade prístrojového vybavenia je cieľom zakúpenie a inštalácia kvalitných GPS prístrojov, čo by bolo treba urobiť čo najskôr. Tieto náklady by mohli pre svoje rolby niesť priamo organizácie, ktoré spravujú mechanizmy upravujúce trate.
V prípade softwéru je cieľom vytvorenie novej platformy, oddelenej od portálu nabezky.sk, aby ju mohla prevádzkovať aj iná organizácia ako je naše OZ. Ak by sa nepodarilo do nastávajúcej sezóny získať prostriedky na dosiahnutie tohoto cieľa, mohlo by byť dočasne použité softvérové riešenie, ktoré naše OZ používalo doteraz, ale v tom prípade by neboli k dispozícii všetky typy výstupov. Novú platformu by bolo možné takto dobudovať postupne.
Rozhodnutie, či poskytovať výstupy bezplatne, alebo len organizáciám, ktoré sami projet informačnej platformy podporujú, by malo byť urobené na základe diskusie medzi partnermi projektu.
Záver
Projekt opísaný v tomto dokumente treba považovať za koncept, ktorý by mal byť dotvorený do finálnej podoby organizáciami, ktoré budú navrhovaný systém financovať a používať.