Projekt Stopa v Malých Karpatoch

Malé Karpaty majú na Slovensku z hľadiska rekreácie výnimočné postavenie. Nachádzajú sa v husto obývanej rovinatej časti juhozápadného Slovenska, v strede dvoch krajov - Bratislavského a Trnavského a sú tak pre približne 20% (1 172 375) obyvateľov Slovenska najbližším pohorím, v ktorom môžu robiť horskú turistiku. Z hľadiska bežkovania, klimatické a geografické danosti, s priemernou výškou hlavného hrebeňa okolo 500 m.n.m, zabezpečujú okolo 100 dní so snehovou pokrývkou.

priemerná snehová pokrývka na Slovensku
zdroj: Atlas Slovenskej Socialistickej republiky. SAV 1980

Ako vidno z mapky, toto sú na slovenské pomery podpriemerné hodnoty, ktoré sú pravdepodobnou príčinou faktu, že okrem bežkárskych okruhov na Pezinskej Babe a - z času na čas na Zochovej chate - v pohorí nie sú upravované bežkárske trate, nehovoriac o inej infraštruktúre, ktorá by umožňovala bežkárom vo väčšej miere využiť to málo, čo oblasti príroda nadelila.

Aj napriek nie ideálnym klimatickým podmienkam však býva v Malých Karpatoch často dosť snehu na to, aby ho bolo možné upraviť skútrom. Keďže je známe, že utlačený sneh vydrží na zemi dlhšie, úprava mechanizmom tak môže predĺžiť počet dní kedy sa dá bežkovať. Okrem toho, mechanizmus dokáže aj zo snehu s ľadovou kôrou urobiť dobrú stopu, čo by tiež prispelo k zvýšeniu počtu "bežkovateľných" dní, keďže výkyvy teploty vzduchu v Malých Karpatoch sú častou príčinou vzniku tohoto javu.

Z tohoto dôvodu sa občianske združenie Slovensko v pohybe rozhodlo vyhlásiť prvý regionálny projekt v rámci projektu Stopa. Diskusie na fóre združenia viedli k vytipovaniu nasledovných iniciatív, ktoré by mali viesť k zlepšeniu podmienok na bežkovanie v Malých Karpatoch:

Zabezpečenie mechanizmu na úpravu tratí

BURAN 640 MDZ rozhovorov ktoré viedlo o.z. s ľuďmi z AŠK Pezinok počas leta vyplynulo, že na úpravu okruhov na Babe ako aj tratí na juh (na Biely kríž) a sever (Zochova chata - Hubálová, prípadne ďalej) od Pezinskej Baby bude treba pomerne výkonný stroj. Na toto bol vytipovaný BURAN 640 MD-3 v cene (s DPH) 7 340 eur so stopárom "SPORT PLUS" v cene (s DPH) 4 065 eur. Zariadenie by bolo "ustajnené" v priestoroch ktoré vlastní AŠK Pezinok pri okruhoch na Babe a jeho obsluha by bola zabezpečená členmi ich oddielu.

Kúpu, ako aj všetky prevádzkové náklady by platilo naše združenie, čo znamená, že potrebujeme vyzbierať okolo 20 000 eur. Týmto vyzývam všetkých bežkárov ktorým záleží na podpore tejto iniciatívy aby sa pripojili - stačí klinkúť na link Chcem podporiť projekt v bloku Projekt Stopa na pravom okraji tejto stránky a buď si kúpiť visačku, alebo poslať peniaze priamo na bankový účet združenia. V tejto veci oslovujeme aj iné organizácie a firmy. Už čoskoro začneme v portáli zverejňovať koľko peňazí sme vyzbierali, aby mal každý predstavu o tom, ako ďaleko sme od dosiahnutého cieľa.

Ďalšie iniciatívy

Okrem vyššie-spomínaného programu na kúpu skútra sme identifikovali tieto aktivity ktoré by mohli zlepšiť úroveň bežkovania v Malých Karpatoch:

  1. inštalácia osvetlenia na okruhoch na Babe
  2. zlepšenie dopravy z Bratislavy (iných miest?) na Babu, prípadne iných nástupných miest na trate.
  3. značenie tratí
  4. budovanie prístreškov na hlavnom hrebeni ktoré by slúžili na posedenie pre "diaľkových" bežkárov, alebo z "iných dôvodov" unavených
  5. presadiť v zimných mesiacoch zákaz pohybu vozidiel (s výnimkou prostriedkov hromadnej dopravy pre turistov) v okolí Bieleho kríža.
  6. v dlhodobejšom horizonte skúmať možnosť umelého zasnežovania okruhov.

K obsahu tohto článku samozrejme radi privítame akékoľvek pripomienky.

Comments

 

Zdravým

Chcem len dať návrh na získanie peňazí, že pokiaľ ide o úpravu tratí  čo tak osloviť Bratislavsky samosprávny kraj. Aj v minulom roku podporovali dopravu na Pezinskú Babu a pokiaľ viem župan je v celku naklonení podpore a pomoci v rámci športových aktivít. Tu vidím priestor na získanie peňazí z BSK. Ak sa to dobre spropaguje pozvú média a bude sa propagovať , že na úpravu tratí prispieva župa  a župan slávnostné otvorí bežkárske dráhy+ mechanizmus na úpravu tratí daruje združeniu je to aj jeho promo a hlavne sa to dá dobre predať médiám a obyvateľom BSK.  Marketingom napríklad prepojením logna na internetových stránkach  poprípade zorganizovať pretek pod záštitou župana a podobne by to možno bolo aj úspešne. To len ma tak napadlo    

Toto plánujeme urobiť len čo sa p. Nálepka z BSK vráti z do práce, keďže bol dlho p. n.. Na tému skúter pre M.K som s ním niekoľko krát v minulosti komunikoval a myslím že tu je šanca, na peniaze z BSK.

Aj tak ďakujeme za tip.

moznost je aj cez dotaciu v zmysle zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov. Tento rok napr. oblastna organizacia cestovneho ruchu  Region Vysoke Tatry ziskala 719 923,50 eur.

Podla p. Mokosa (predseda predstavenstva Region Vysoke Tatry a primator mesta Vysoke Tatry): "Pravidelná zimná úprava viac ako 50 kilometrov bežeckých tratí na Štrbskom Plese, v Starom Smokovci a Tatranskej Lomnici bude financovaná z dotácie, ktorú Región Vysoké Tatry získal na túto aktivitu v celkovej výške takmer 50.000 eur,"

so skutrom v Karpatoch ,treba ,ale velmi opatrne a s citom ,....kedy a kde ho nasadit. Zažil som už ,že dáky nadšenec stav bežkovania skor znemožnil ako vylepšil hoci sa snažil urobit bežkárske stopy. Casto je v useku Biely Kríž- Baba , lepšie robit stopu iba svojpomocne ručne-nožne- širšou lyžou.


Minulý rok pri pokuse nasadit dokonca ratrak na Zochovej chate , sa len dostali kamene na povrch stop a bolo po bežkovaní. Treba teda s citom s ohladom na teplotu aj hrubku snehovej pokrývky,a aj aký je podklad.


Najviac  by pomohlo veci keby sa dalo dostat hlavne cez týžden v poobedných hodinách rýchlo na Biely Kríž , kde obvykle začínaju tie najlepšie podmienky, aby sa dalo čo to stihnut pred zotmením. Zrušil by som zákaz vjazdu na Biely Kríž. I tak tam zurivo jazdia tažobné kamiony a zákaz v podstate znemožnuje bežkovanie ,odrezáva ludí v meste od dostupných podmienok a dosiahnu ich len naozaj najsilnejší jedinci v kondícií. Alebo zprevádzkovat dáky spoj mikrobus z Rače na B.Kríž. ... vydat zákaz lesným pracovníkom používat vrcholovu asfaltku Pekná cesta-Biely Kríž.Tam by boli podmienky už aj pri 10cm snehu a predlžila by sa sezona aj o mesiac ak nie dva.Stopa sa dá robit na tejto asfaltke strojovo prakticky hned ako nasneží. V zahraničí také uzávery fungujú.Tu však zurivo odhrnaju ihned a skor ako v meste. 


 

Ďakujem za tip, určite sa na to pozrieme. Zaujímavá je aj informácia o pripravovaných tratiach v Tatrách. Pre záujemcov, našiel som o nich na stránkach regiónu informáciu.

Čo sa detailov úpravy trasy na hrebeni týka tak budem šťastný keď budeme čeliť tomu problému pretože to bude znamenať že oblasť už bude mať skúter :-)

O problémoch s dopravou na Biely kríž a odhŕňaním snehu sa tu na portáli už diskutovalo, ale je dobré to pripomenúť. Keď sa mi podarí konečne stretnúť s ľuďmi na BSK tak sa opýtam čo by sa dalo robiť. Pridám tieto veci aj do zoznamu iniciatív v MK.

Ďakujeme.

sanko,sanko... ,asi tušíš čo si o tom všetkom myslím....ale nebudem to radšej rozvádzat.


Doplním len!!! Dokým nebude dáke zimne centrum, respektíve dáke hniezdo, výsadok,či stredisko na Bielom Kríži, či ešte lepšie priamo na meteorologickom na Malom Javorníku... a človek s dušou, či prípadne aj tým velmi lahkým skutrom, ktorý použije naozaj len v krajnom prípade, dovtedy nemaju solídne podmienky bezprostredne nad mestom šancu z prístupnit podmienky a hlavne predlžit dobré podmienky pre bežkárov. Stredisko Pezimská Baba je dobré ,ale treba niečo operatávne oproti na druhom konci.A to je práve Biely Kríž. Tu musí byt dáky hospodár.Tu v Ba sa robí všetko preto aby sa skor zkrátili bežkárske podmienky, až všemožne!


Stopa v Karpatoch je predovšetkým o odhadzovaní konárov a kamenov a doslova manuálnej udržbe trás a chodníkov aby boli podmienky pri čo najmenšej hrubke snehu. KEBY BOLA bratislava- Libercom -asfaltka z Bieleho Kríža na Peknu cestu, by bola posvätná a mala strojovu stopu.Aj v tychto dnoch by na nej mohli fičat stovky Bratislavčanov. Tam je klúč k prerodu myslenia a prístupu v tomto meste ,kde sa myslí len na roztopaš mega-arogantných zbohatlíckych polovníkov a tazbu dreva,... a odhrnaju či rozjazdia aj bočné lesné cesty, aj ked je tam krásna lyžiarska stopa vedená na boku cesty.


Ved podla lesníckej logiky ,ked je sneh ,treba rýchlo vyrazit ťažit a všetko doslova brutálne zdevastovat, ved to lepšie klže s drevom. ...a to nevedia bežkári amatéri pochopiť?? Zima je na ťažbu a basta a aj na hlavných turistických, trasách!!!!. 


Tri krát som povedla jazdenej cesty tažiarmi tahal minulý týžden stopu povedla cesty. Tri krát sa posunuli viac do boku s jazdnými kolajami a ju zlikvidovali.Akoby bola magnetom. Uplne ako naschvál.Až ju nebolo už možné tadial vobec ťahat. Škoda reči.


Kvetnatý výraz ambiciozny projekt houby pomože.Musí sa ist hlbšie a vyššie za problémom ako za Michalom!!!!


 


 


 

Peter, cítim že máš záujem pomôcť veci. Od zajtra sa budem vyskytovať na Západnom Slovensku a ak máš chuť spolupracovať na projekte tak by som sa rád stretol.

Vďaka.

Škoda, že som to zistil až teraz, ale už v minulosti spomínaný grantový program "Pohoda za mestom" bol vyhlásený aj tento rok:

http://www.ekopolis.sk/programy/grantove-programy/pohoda-za-mestom.html

Skúter sa z toho vygrantovať určite nebude dať, ale na menšie terénne úpravy, prístrešky, mobiliár, značenie trás za Bratislavou by sa projekt postaviť dal. Nemenej dôležitou časťou by mohlo byť vtiahnutie BSK a Mestských lesov Bratislava do projektu, aby činnosť bežkárov keď už nie podporovali, tak aspoň nesabotovali. Podrobnejšiu predstavu však nemám. Termín je pomerne krátky: prihlášku do 1. kola treba podať do 14. januára.

Máte niekto nejaké konkrétne nápady, aby sme sa mali s čím obrátiť na programovú manažérku Ekopolisu, či by takýto projekt zameraním sedel do tohto programu, a ak áno, pokúsili by sme sa do 14. 1. pripraviť potrebnú prihlášku?

Ja prihlášku napíšem, len by sa mali najprv Bratislavčania ozvať a podať návrhy ako by sa dalo užitočne investovať max. 6 000 €. Túto výzvu zverejním aj v email fóre projektu a urobím aj špeci blok kde by sme mohli zverejňovať rozličné výzvy bežkárom.

No, taký Biely kríž alebo Pezinská Baba je pre mnohých bežkovania chtivých avšak rekreačných bežkárov takmer nedosiahnuteľná méta.  A keď ju aj dosiahnete, nemáte sa ako po bezpečnej stope dostať späť...

Nemyslím si, že problém spočíva v skútri na úpravu trate, ale v ochrane bežkárskych tratí. 

Cez víkend je veľa peších, bežeckých aj bežkárskych turistov, ktorí brázdia turistické chodníky. To je chvályhodné, aj trocha dostúpaná stopa by sa dala tolerovať, avšak uhŕňače a kopa terénnych vozov, ktoré brázdia lesné cesty/a je ich neúrekom/, krížom krážom je .....prinajmenšom stupidita na n-tú. Cez sobotu a nedeľu sa akotak držia v úzadí, ale iné dni sú lesné cesty len ich. Nedostanú sa len na turistické chodníčky a ak dajaká lesná cesta končí takýmto zúžením, je pre to pre motoristov vlastne slepá cesta. Len na takejto slepej ceste môžete dúfať, že vaša stopa  prežije aj cez všedné dni.

Bola som v Rakúsku na upravenej bežkárskej trati / tiež to bola lesná cesta - spevnená bez asfalt. povrchu/ a žiaden teréňákový šialenec sa po nej nerútil.

Všetko je to len v ľuďoch a len o nich, o ich kultivovanosti resp. samoľúbom egocenrizme.

Slovensko má krásnu krajinu, kiež by malo aj krásnych ľudí.../určite ich má, ale je nás stále málo/.