Priebežné výsledky z prieskumu "Trate pre bežecké lyžovanie v Malých Karpatoch"

Cieľom občianskeho združenia Slovensko v pohybe je podporovať rozvoj bežeckého lyžovania na Slovensku. Tento zámer napĺňame tým, že sprostredkúvame zdieľanie informácií o podmienkach na bežkovanie, organizujeme kurzy bežeckého lyžovania a zasadzujeme sa o budovanie tratí vo vybraných oblastiach. Návrhy na konkrétne aktivity získavame prevažne z diskusií na fórach nášho portálu. Ak sa podobné návrhy opakujú viac krát, organizujeme o nich hlasovania, aby sme zistili ich popularitu, prípadne upresnili podrobnosti o ich realizácii.

Pred pár dňami sme v tomto zmysle zorganizovali prieskum, v ktorom sme vyzvali bežkárov, aby vyjadrili svoj názor o potrebe a rozsahu prípadných úprav hrebeňovej trasy Baba - Biely kríž a aby podali aj ďalšie návrhy ako zlepšiť podmienky na bežkovanie v tejto časti Malých Karpát. Pri koncipovaní dotazníka nám išlo v prvom rade o to, aby sme získali názory od čo najväčšieho počtu bežkárov, či je pre úpravu trasy Baba - Biely kríž v komunite podpora. Druhým cieľom bolo zistiť, o aké úpravy majú bežkári záujem.

Výzvu na vyplnenie dotazníka sme v prvej fáze nezverejnili na portáli, ale sme ho zaslali len tým bežkárom, ktorí v minulosti poskytli združeniu svoju kontaktnú informáciu (186 adresátov). Zámerom tohoto rozhodnutia bolo získať odpovede od ľudí o ktorých s určitosťou vieme že sú bežkári a že bežkujú na trasách v tejto oblasti. Pred pár dňami sme sprístupnili dotazník všetkým návštevníkom portálu.

Priebežné výsledky

Do tohoto okamihu (27 november 2014) sme dostali 87 odpovedí a prieskum plánujeme nechať otvorený počas celej sezóny aby sme získali čo najviac údajov. Tu sú výsledky:

 

čistenie trasy od vetiev napadaných pri poľadovici, prípadne stromov spadnutých na trasu - 84%

 

úprava trasy skútrom - iba keď je na povrchu snehu ľadová kôra - 22%

 

úprava trasy skútrom so stopovačom na klasiku - 74%

 

úprava trasy skútrom so stopovačom na klasiku a voľný štýl - 29%

 

vybudovanie mostíkov (alebo drenáží) cez mokriny a potoky - 77%

 

proti akýmkoľvek zmenám - 6%

 

Iné návrhy

Respondenti mali v dotazníku možnosť poskytnúť aj svoje vlastné úvahy a návrhy. Viacerí tak urobili:

autobus ráno okolo 9,00 hod z Rače na Biely kríž a večer napr. o 17,00 naspäť keby mohol chodiť v sezóne, keď je sneh.
-------------------------
Bolo by dobré  i upravovať trasu z Koliby na Biely kríž
-------------------------
Ak budete organizovať brigádu a budem to dostatočne včas vedieť, rád sa pridám
-------------------------
:-)
-------------------------
Dakujem za snahu!
-------------------------
Ocenujem co robite.
-------------------------
Problém zostávajú pešiaci, ktorí stopy často rozdupú, stačí jeden človek. Na prudších zjazdoch bude trasa aj tak vypluhovaná menej zdatnými lyžiarmi, no nevadí to.
-------------------------
1.Trasu pre upravu skutrom podľa možnosti viesť mimo turistickeho značenia.
2.Vybudovať zábrany pre auta a motocykle-napríklad uzamykatelnými závorami.
3.Zostaviť projekt na premostenie potokov tak, aby bolo možné mostíky prenášať na miesto určenia bez použitia mechanizmov.
-------------------------
Nazaskodilo by aj mierne vyrovnat a rozsirit chodnik na zjazdoch od Baby po 3 kamenne, je to dost divocina klukatit medzi stromky. Zjazdy by sa zislo ratrakovat na hladko po celej sirke, aby sa na nich dalo lahsie pribrzdit a tocit. Nekorculujem, takze rozsirenie chodnikov na volny styl po celej trase mi nechyba, ale nevadilo by mi a nebolo by potom zle, keby bola stopa na kraji pre oba smery. Len aby tam potom nezacalo chodit viac blbcov napr. na stvorkolkach.
-------------------------
Bezkujem hlavne na upavene trate na Korenom vrchu
-------------------------
Nemam navrh ale iba info. V sucasnosti uz nechodim trasu Baba-Blava a chodim iba na okruhy Baba, lebo klasicka stopa byvala vzdy ponicena terennymi autami, stvorkolkarmi, cyklistami ako i chodcami, co sa na okruhoch na Babe nestava.
-------------------------
Len kontext - stopa sa da ochranit idealne tak, ze sa vedu rozne paralelne cesticky. Nie kazdy je na webe, nie kazdy vie, niektori kaslu na to co robia ich deti atd... Zaroven najst spolocnu rec s cyklistami, ochranarmi, ev. turistami a bezcami na citlive spolocne riesenie zlych usekov.
Cize:
Cistena paralelna trasa kde to je eventualne mozne. Spolocne prejazdy, premostenia (spolocny zaujem).
-------------------------
Najlepsie by podla mna bolo sustredit sa na upravu strojom len na okruhy na babe ked je dost snehu. Hreben nechat bez upravy ako doposial.
-------------------------
Stačilo by, ak by sa trasa len prešla skútrom so zaťaženým valcom, stopa je na mnohých miestach (stúpanie, klesanie) i tak zbytočná. Tí čo, ju budú chcieť, si ju na dobre utlačenom snehu spravia už ľahko aj sami   
-------------------------
Ak to ma byt seriozna trasa v zimnom case na bezkovanie tak by stacila klasika. Urcite by sa zisla aj trasa, ktora by zacinala napriklad z Kacina. Drzim palce.
-------------------------
Vzhľadom na to, že uprednostňujem voľný štýl, chodím na okruhy na Babu.
-------------------------
Ak by boli skejtové trate upravované aj v Bratislave, znamenalo by to pre mňa a moju širšiu rodinu (10 bežkárov) významnú úsporu času a kilometrov prejazdených autom.
-------------------------
problém turista versus stopa bežkára,
-------------------------
Nesúhlasím s akýmikoľvek terénymi ani budovateľskými úpravami, rovnako ako nesúhlasím ani s úpravami trasy skútrom.
-------------------------
Myslim si ze klucove su nasledovne:
- Areal Baba - aby bol v prevazdke a upraveny
- na herebeni si myslim ze to ma zmysle maximalne po Turecky vrch aj pre volnu techniku,
- na hrebeni dalej maximalne po biely kriz na klasiku
Velmi by som privital, keby sa nam podarilo vytvorit dlhiu trat, ale myslim si ze je nato potrebny usuz a motivaciu starostov Pezinka, Limbachu, Jura;z lesnych podnikov a  idealne sa spojit pre podporu z Eurofondov-robvnako ako v pripade cyklotrasu Jurava.
To myslim by bolo dost koncepcne, len to chce vela prace a nasadenia.
-------------------------
Ak by sa schválil projekt úpravy trasy skútrom, v miestach, kde sa to dá, by bolo vhodné trasu ťahať mimo chodeckých trás, aj keby to bolo o pár 100 m dlhšie.
Toto možno je pre občianske združenie ťažká otázka, ale ak o tom bude reč, tak v prípade priaznivých snehových podmienok by bolo dobré posilniť autobusové spojenie z BA na Babu v dopoludňajších hodinách.
-------------------------
Zarovnanie a vyčistenie tratí mimo zimnèho obdobia, v pripade ked napadne sneh aby stačilo aj malè množstvo zrážok na sprevádzkovanie tratí. Obmedziť v letnom období pohyb tažkých lesných mechanizmov po upravených tratiach a v zimnom období pohyb skútrov a peších turistov po upravených tratiach tak aby ich neznehodnocovali.
-------------------------
Myslim si, ze ked sa bude nieco (aj malo) upravovat, ludia zacnu chodit, lebo v okoli Karpat je pomerne dost bezkarov, ale vacsina ludi z Blavy, co poznam, tak chodia za kvalitnejsimi tratami min. 160 km - 200 km (Rakusko, alebo aspon Skalka), lebo na Babu je to sice blizko, ale tam zvykne byt vacsinou upravenych len par km, ak je ovsem sneh. Ale ked by to bolo potiahnute po Biely kriz, ludia by isto radsej vybehli cez vikend / na par hodin sem, ako sa trepat niekam 200 km. Ja osobne a par vodakov by sme to urcite s radostou privitali.
-------------------------
Preferujem upravované okruhy na Pezinskej Babe. Hrebeň Malých Karpát bohužiaľ nemôže konkurovať tratiam napr. na Panoramaloipe v Rakúsku.. Aj keby boli počas celej zimy priaznivé snehové podmienky a dostatok prostriedkov na kvalitnú úpravu tratí. Vždy sa nájdu nejakí dobráci, čo nám stopu vypreparujú podľa vlastných predstáv, na Slovensku je to skrátka tak.. :(
-------------------------
V pripade, ze by bola trat upravovana, rad by som prispel, ak by bola zriadena kasicka, kludne aj na dobrovolny prispevok
-------------------------
Navrhujem i keď je to náročnejšie rozmýšľať do budúcna a úprava trati aj na voľnu techniku by bola super.
-------------------------
Som naklonený všetkým aktivitám!
-------------------------
 

Poznámky

  1. Vzhľadom na to, že adresa dotazníka bola zverejnená aj na mtbiker.sk, niekoľkí (4) návštevníci z toho portálu ho vyplnili tiež. Polovica z nich bola za to, aby sa odstraňovali prekážky na trase (napadané stromy a vetvy, premosťovanie mokrín...). Druhá polovica bola proti akýmkoľvek úpravám.
  2. komentáre ktoré by sa dali interpretovať ako výzvy k násiliu sme vylúčili zo zoznamu (1); okrem toho zásahu sme ich nijako neupravovali.
  3. Kompletný súbor s anonymizovanými odpoveďami z dotazníka (bez mien a email adries) je k dispozícii na požiadanie.

foto: